Kannibalisering af søgeord er en alvorlig fejl, som mange webmastere begår i deres søgemaskineoptimering (SEO) strategi. Det sker, når flere sider på en hjemmeside konkurrerer om de samme søgeord, hvilket kan føre til, at hjemmesiden ikke rangerer så højt i søgeresultaterne som den ellers kunne have gjort.
Årsagen til kannibalisering af søgeord kan være mange. En almindelig årsag er, at webmastere opretter flere sider med lignende indhold for at dække flere søgeord. Men det kan også skyldes, at flere sider på hjemmesiden automatisk genereres med de samme søgeord, fx på grund af dynamiske URL’er eller kategori- eller filtreringsfunktioner.
For at undgå kannibalisering af søgeord, bør webmastere først og fremmest sørge for at have unikt indhold på hver side. De bør også undersøge, om der er flere sider på hjemmesiden, der konkurrerer om de samme søgeord, og overveje at samle eller omdirigere indholdet. Det kan også være en god idé at bruge rel=”canonical” tags for at fortælle søgemaskinerne, hvilken side der skal rangeres højest.
Endelig bør webmastere sørge for at fokusere på et begrænset antal søgeord pr. side, så hjemmesiden ikke spreder sig for meget og mistrives i rangeringen. Ved at følge disse tips, kan webmastere undgå kannibalisering af søgeord og sikre, at hjemmesiden rangerer højt i søgeresultaterne.